Sådan kommer du af med dårlige vaner

Vi har nok alle nogle vaner, som kan klassificeres som værende dårlige vaner. Måske ryger du for meget eller spiser for meget? Vi har alle et eller andet, som vi ville ønske at vi gjorde anderledes. Vaner er dog meget svære at bryde, fordi hjernen kører på autopilot – men det er faktisk muligt at komme af med dårlige vaner. Det kræver dog hårdt arbejde og en masse motivation. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du kommer af med din dårlige vane.

Skift den dårlige vane ud med en ny

Denne teknik er meget populær – især i forbindelse med rygning. Her bliver cigaretterne skiftet ud med plaster, tyggegummi eller andet, så man holder op med at ryge, men i stedet for tygger meget tyggegummi. Det hjælper at skifte én vane ud med en anden, men du skal tænke dig godt og grundigt om, da du selvfølgelig skal vælge en god og fordelagtig vane at skifte til.

Grav motivationen frem

Motivation er essentiel, når man gerne vil bryde med en dårlig vane. Det lykkes nemlig ikke uden motivation. Du skal brændende ville ønske at ændre dig, før du har en chance for at komme af med din dårlige vane. Ellers har du tabt fra starten.

Accepter nederlagt og fortsæt fremad

Det er meget almindeligt at falde tilbage i den dårlige vane – det er simpelthen umuligt at ændre vaner uden at falde i én eneste gang. Det er dog din reaktion på dette tilbageslag, der bestemmer, om du ender med at have succes med at ændre vaner. Den mest almindelige reaktion er ”så kan det også være lige meget”, men den ender med et nederlag. Det er derfor meget vigtigt, at du ikke ser det som et nederlag, men ender med at tænke ”så må jeg på den igen”. Du ska med andre ord have motivationen i orden.

Prøv hypnose

Hypnose har vist sig at være en yderst effektiv metode til at komme af med dårlige vaner. Ved hjælp af hypnose kommer man nemlig ind til roden på problemet og bliver ”programmeret” til at nå et bestemt mål ved hjælp af ressourcer i det ubevidste. Det kan f.eks. være at holde op med at ryge eller spise for meget sukker – og så kan det faktisk også hjælpe med at komme af med bl.a. angst, stress eller lignende.