3 råd til kost og motion under og efter overgangsalderen

boksning

Overgangsalderen er en naturlig del af livet, men desværre også én, der forårsager markante ændringer i kroppen. Nogle er usynlige, andre, knap så meget. Uanset hvad, så kan de alle være skræmmende, da det naturligvis er ændringer, som man ikke altid er klar på, at der sker.

Én af de største udfordringer, mange har, når de kommer i overgangsalderen, er kost, vægt og motion. Der er helt nye parametre, der skal tages højde for, og det, der før var nemt at holde, er nu helt ude af kontrol.

Her i artiklen kan du få 3 korte råd til, hvordan du kan håndtere overgangsalderen, når den sætter sine spor på kroppen.

Når overgangsalderen forstyrrer vægten

Vægten er én af de ting, mange bruger meget tid på at holde. Vægt og sundhed hænger i langt de fleste tilfælde sammen, og selvom en ideel vægt varierer fra person til person, gør mange ét eller andet for at holde den på et bestemt punkt.

Især for kvinder kan overgangsalderen dog pludselig være skyld i, at det kan blive svært at holde den ønskede figur.

Der kan være mange årsager til vægtøgning i overgangsalderen, og mange af dem hænger sammen med hormonbalance og ændringer deri. Det er ikke fordi du gør noget galt eller ændrer din kost eller dit aktivitetsniveau – det er er bare sådan, kroppen fungerer.

Hvis du vil tabe dig under og efter overgangsalderen, så kan det være nødvendigt med et særligt tilegnet træningsprogram. En personlig træner eller et hold kan blive nødvendigt, hvis du vil holde en bestemt figur.

Kost bliver kun vigtigere

Kost og vægt hænger stadig sammen i og efter overgangsalderen, men kost bliver så meget vigtigere. Et æble om dagen holder ikke længere lægen for døren, og det er tid til at se på, hvad du indtager.

Du kan stadig nyde det, du før holdt af at spise fredag aften, men du skal nu være særligt opmærksom på mængden af rødt kød og hvilke grøntsager, du indtager. Som et puslespil hænger det hele sammen, og du er nødt til at være mere forsigtig.

Det er nemlig ikke kun vægten, der kan blive forstyrret. Blodtryk og forskellige sygdomme provokeres nemmere, når hormonerne ændrer sig, og du skal være mere opmærksom på, hvordan du går og har det.

salat

Husk lægetjek

I forlængelse med kost kommer lægetjek. Det er en rigtig god idé at arrangere i hvert fald årlige lægetjek, så du kan få undersøgt kroppen og være sikker på, du stadig er sund og rask. Lægetjek varierer mellem køn, men inkluderer bl.a. cancertjek og diverse undersøgelser af lungekapacitet og blodtryk.

Hvis du har levet et sundt liv, bør et lægetjek ikke være det store problem. For folk, der har levet mere usundt, kan det være essentielt for at vide sig sikker på, at slid og brug ikke er ved at hale ind på kroppens evne til at holde sig kørende.

Jævnlige lægetjek kan sørge for, at sygdomme eller negative udviklinger bliver opdaget tidligere, og du kan få den eventuelle hjælp, du har brug for, før det er for sent.