Arbejd med dine stress-symptomer

stress

Hvis du er på vej til at føle dig lidt for stresset, er det med at handle. Stress forårsager rigtig mange negative ting, og mange mennesker rammes af sygdommen. Det er derfor ingen skam at erkende, at man har stress og gøre noget ved det.

Der findes en række måder til at afhjælpe sine stress-symptomer. Først og fremmest er det dog afgørende, at man når til en erkendelse af, at man er stresset. Hvis man hele tiden benægter sig selv det, er det svært at arbejde med det. Erkender man derimod, at man har et problem, kan man også tage fat om det.

Find ud af om du er stresset

Hvis du skal finde ud af, om du er stresset, skal du vide, hvad det betyder. Typisk vil en stresset person have svært ved at overskue tingene. Det betyder, at de hele tiden har brug for pauser. Måske har man nærmest brug for at lægge sig ned hver time, fordi det bliver for meget. Man oplever måske, at man pludselig ikke kan overskue ting, man før var i stand til. Det kan være rigtig hårdt at erkende overfor sig selv.

Når man til erkendelsen, er man dog også mere klar til at tage skeen i den anden hånd og arbejde sig ud af tingene.

Gå i haven

Mange mennesker bruger faktisk havearbejde som en form for terapi. Det kan virke lidt skørt, at man med fysisk aktivitet bliver mindre stresset. Det er dog ikke desto mindre virkelig effektivt. Havearbejde er nemlig ikke noget, som giver anledning til en masse tunge bekymringer. Det er noget, hvor man måske skal bruge sig selv, men ikke hvor man føler sig presset.

Måske skal man have lagt fundamentet for det smukke nye bed. Måske går man og fjerner ukrudt, så haven kan blive flot til sommeren. Der er dog ikke noget, man som sådan behøver at bekymre sig om, og man kan bare fokusere på de småjusteringer, der måske hist og her har ventet længe nok.

Undgå en radikal forandring uden gevinst

Hvis man er på vej ud i en stresset periode, skal man måske ikke bare fra den ene dag til den anden lave de radikale ændringer. Måske er det sundere at tage dem mere gradvist. Hvis man erkender, at man har for meget i hovedet, skal man langsomt skære ned. Det vil nemlig give kroppen og hjernen en mere naturlig følelse af, at man laver en ændring. Derfor bliver det også nemmere at holde et sundt niveau.