Hold i nakken – hvad du skal gøre og hvad skal du være opmærksom på

Hvad er hold i nakken?

Hold i nakken beskriver en ganske udbredt type smerte. Mange danskere vil nok opleve et hold i nakken på et eller andet tidspunkt i livet, og selvom det sjældent er meget alvorligt, kan det være ret invaliderende for hverdagen i en periode.

Kort sagt er hold i nakken en smertetilstand i nakken, hvor smerten sidder nederst i nakken, typisk lidt til siden. Ofte vil smerten mest føles når du bevæger nakken og trækker hovedet til den ene side.

Hvorfor får man hold i nakken?

Hold i nakken kan skyldes mange ting. Faktisk ved vi ikke helt hvad der præcis forårsager hold i nakken, men kan derimod mere sige noget om hvilke situationer den typisk vokser ud af. Det mest normale er, at du vågner op en morgen og har fået hold i nakken. Her vil holdet typisk skyldes, at du har ligget på en uheldig måde i løbet af natten.

Dette er der ikke så meget at gøre med. Udover at sørge for at din seng og dine puder er ergonomiske kan du ikke gøre meget, og du er aldrig helgarderet. I visse tilfælde kan hold i nakken opstå i forbindelse med sport, et uheldigt drej med nakken, eller efter en lang arbejdsdag hvor du har overbelastet din nakke på en eller anden måde.

Hvilke symptomer er der?

Symptomerne på hold i nakken er egentlig meget kendte. Som beskrevet sidder nakkesmerter typisk i bunden af nakken, og ofte til siden, altså der hvor nakken møder skulderen. Det er selvfølgelig forskelligt hvor smerterne sidder, men fælles er, at de ofte vil føles stærkere når du drejer hovedet.

Nogle symptomer skal du dog være særligt opmærksomme på, da de kan tyde på at der ikke er tale om hold i nakken, men en diskusprolaps, noget som er noget mere alvorligt. Her vil det typisk være ting som styringsbesvær og føleforstyrrelse man skal være opmærksom på.

Hvilken behandling er der?

Behandling af hold i nakken er sådan set ret enkel. I langt de fleste tilfælde vil den gå over så længe du holder nakken i ro. Har du et hårdt fysisk arbejde bør du måske sygemelde dig et par dage, og dyrker du sport bør dette ligeledes sættes i ro bare i den nærmeste fremtid.

Varme er også godt for nakken. Hvis du kan få lagt noget varmt på den uden at belaste den kan dette både lindre smerterne og fremskynde processen. Når den begynder at have det bedre kan du begynde at lave strækøvelser der kan hjælpe lidt på vej med at få styr på den. Start dog ikke på det hvis du stadig har ondt.

Hvad hvis det fortsætter?

I visse tilfælde går hold i nakken ikke i sig selv efter nogle dage. Er du ude for dette er det nok det smarteste at søge professionel hjælp. Både for at få styr på det, men også for at sikre at smerterne ikke skyldes noget andet og mere alvorligt.

Der er flere steder at gå hen, men et oplagt sted er hos kiropraktoren. Kiropraktorer kan nemlig både hjælpe med diagnosticering (og dermed få be- eller afkræftet om smertene skykdes noget andet end hold i nakken), men også hjælpe med øvelser så du kan få det bedre, og bedre forebygge hold i nakken en anden gang.