Sådan får du en god nats søvn

Har du svært ved at falde i søvn, men ved ikke hvorfor? Så er du det rigtige sted. Her vil du få svar på hvad der eventuelt kan være grunden til at du får en dårlig søvn. Samtidig får du også en masse gode råd om hvordan du kan forbedre din søvn.

Hvorfor sover jeg dårligt?

Der er mange forskellige grunde og årsager til at man sover dårligt. Dog skal man huske på, at det er helt normalt, at man sover dårligt en gang i mellem, da vores søvnkvalitet varierer.

Den hyppigste grund til at man sover dårligt, er stress. Som alle nok ved, så er stress generelt set dårligt for en. Det kommer endda ind og påvirker din søvn i en negativ retning. En anden grund er, hvis man har skændtes, er bekymret eller oprevet inden man sover, går det også ind og påvirker søvnen negativt. Endnu en grund er, hvis du træner inden du skal sove. Dette gør at din puls stiger og har sværere ved at falde til ro. En sidste grund kan være din livsstil. Hvis du drikker alkohol eller kaffe inden du sover, så får du også en dårlig søvn.

Sådan sover du bedre

Nu har vi set på nogle af de ting, som påvirker ens søvn i en negativ retning, men hvad hjælper så en med at sove? Der er flere måder, hvorpå du kan booste din søvn.

En god vane er at have en nogenlunde fast søvnrytme, altså at stå op og sove på nogenlunde samme tid hver dag. Det er godt for kroppen og det kan hjælpe dig med at falde hurtigere i søvn.

Det er selvfølgelig også essentielt med en behagelig seng. Vi mennesker er alle forskellig og vores kroppe er opbygget forskelligt. Man skal derfor være opmærksom på, at ens seng passer til ens krop. En anden måde at sove bedre på er ved at meditere inden sengetid. Det hjælper kroppen med at slappe af.