Styrk din mentale sundhed i 2021

Dette indhold er sponsoreret

 

Coronavirussen tog mange ting fra os i 2020: Rejser, fødselsdage, bryllupper og nærvær. Hvor Corona for nogle har været en kærkommen undskyldning for at fokusere på de nærmeste, har det haft langt større konsekvenser for andre. Hos Health24 kan du nemt og overskueligt booke behandlinger, der skal styrke din psyke i 2021. 

Isolation og ensomhed

Selvom vi ikke længere er i isolation, er omstændighederne stadig langt fra de samme som før Coronavirussen passerede vores landegrænse. Vi er nemlig stadig i høj grad afskærmet fra hinanden på grund af hjemmearbejde og sociale bobler. Manglen på social samvær rammer mennesker forskelligt, men de fleste mennesker har brug for socialt nærvær og berøring. Berøring såsom knus får blandt andet vores hjerner til at udskille oxytocin, som gør os mindre stressede og depressive. For folk, der bor alene, har de sociale reguleringer været ekstra tunge ved psyken og mange danskere har følt sig ensomme. Det er okay at føle sig ensom engang imellem, men har du oplevet at føle dig ensom i længere perioder ad gangen, kan du med fordel overveje behandlinger, der kan forløse dit humør. 

Behandlinger der giver psykisk velvære

Har du døjet med ensomhed og depressive tanker i en længere periode, er det mest nærliggende at tale med en psykolog, en terapeut eller en coach. Hvor en psykolog gerne vil finde episoder i dit liv og opvækst, der kan forklare din ensomhed, arbejder en terapeut eller en coach mere målrettet med negative tankemønstre/mylder og giver dig redskaber til, hvordan du kan fjerne negative tanker om for eksempelvis ensomhed. Lider du derimod af hudsult, kan det være en idé at opsøge kropsterapi. Det kan være massage, hvor tryk mod huden virker afstressende og stiller berøringstrangen. 

Generation angst

Små børn, der vokser op midt i Coronakrisen, risikerer at blive ængstelige med tiden. Det skyldes, at de vokser op midt i en tid, hvor vi er besatte af at spritte hænder og holde afstand til hinanden. På den måde kommer ufarlige ting – såsom almindelige bakterier og menneskelig kontakt – til at fremstå meget farlige i øjnene på de små. Har du små børn, kan du med fordel italesætte bakterier og menneskelig berøring på en positiv måde, så disse helt nødvendige ting ikke bliver roden til angst i fremtiden. Kan du allerede mærke nu, hvordan dit barn trækker sig ind i sig selv og reagerer negativt på for eksempelvis ikke at være i nærheden af en spritdispenser, kan det være en idé at opsøge en børnepsykoterapeut.