Sådan indretter du træningslokalet derhjemme

Flere og flere danskere vælger at opsige deres medlemskab hos fitnesscentre for i stedet at klare træningen derhjemme. Fordi man vinker farvel til den månedlige betaling til det lokale center, betyder det heldigvis ikke, at man ikke længere kan træne med udstyr. Selvom udvalget af træningsudstyr aldrig bliver helt så stort derhjemme, sammenlignet med i centret, kan du sagtens sørge for, at har udstyr til at træne hele kroppen effektivt, hvis blot du køber fornuftigt ind.

I det følgende vil du få vores bud på, hvad du skal investere i, hvis du vil indrette dit eget træningsrum derhjemme.

En foam roller til ømme muskler

Efter en hård træning hvor du virkelig har givet den gas, er der stor sandsynlighed for, at du får ømme muskler efterfølgende. Hvis ikke lige med det samme så med sikkerhed dagen efter.

Det kan dog lade sig gøre at forebygge ømme muskler, hvis du benytter en foam roller. Efter endt træning laver du en række øvelser med din foam roller, som sørger for at massere de store muskelgrupper, som du har brugt i træningen. Massagen fra rolleren imiterer den, som du ville få hos en professionel massør og mindsker således muskelømheden, som venter forude.

Du kan aldrig helt undgå ømhed, men med en foam roller kan du sørge for, at du ikke bliver helt invalideret af ømhed dagene efter din træning.

Vil du vide mere, kan du se en oversigt over de bedste foam rollers her.

Udstyr til cardio træning

Det er sundt for krop og sjæl at motionere, og derfor anbefaler vi, at man får pulsen op dagligt. Du behøver egentlig ikke en stor og dyr træningsmaskine for at motionere, for du kan sagtens løbe eller cykle en tur, ligesom du kan svømme baner i svømmehallen, gå på trapper eller hvad du ellers kan finde på.

Men hvorfor anbefaler vi så, at du investerer i udstyr til motionstræning? Det gør vi, fordi der er en stor ulempe ved at træne udendørs – nemlig at vejret kan fungere som undskyldning.

Måske er det bare os, men vi har ikke tal på hvor mange gange vi har droppet at løbe en tur, fordi det har regnet en lille smule. Vi har ikke tal på, hvor ofte vi har kørt cyklen tilbage i skuret, fordi det var koldt eller det blæste udenfor.

Får du din egen træningsmaskine derhjemme, det kan være en crosstrainer, et løbebånd eller en motionscykel, kan vind og vejr ikke længere være en undskyldning og derfor får du med garanti trænet oftere.

Udstyr til styrketræning

Det behøver ikke nødvendigvis være dit mål at få store muskler, hvis du styrketræner. Styrketræning er nemlig et godt supplement til motionstræning, hvis du gerne vil tage dig. Når du styrketræner, øger du din muskelmasse og da større muskelmasse kræver mere energi for at fungere, øger du også din forbrænding.

Vi anbefaler et sæt håndvægte i forskellige vægtklasser eller en justerbar håndvægt, så du selv kan tilpasse vægten til de forskellige øvelser.